Saveti
Vodič za bezbednost

Funkcije pneumatika | Povezani rizici |
|
---|---|---|
Podnošenje opterećenja |
Definisano karakteristikama vozila: opterećenje osovine |
Pneumatik dimenzija koje ne odgovaraju opterećenju će se zagrejati. To može dovesti do brzog oštećenja pneumatika tokom vožnje i naglog pucanja pneumatika. Kontakt sa podlogom neće biti optimalan, što negativno utiče na ponašanje i prianjanje: upravljanje, funkciju motora i kočenje. Može doći do ugrožavanja obnove gume. Radni vek će se smanjiti. |
Podnošenje brzine |
Definisano karakteristikama: maksimalna brzina vozila |
Pneumatik dimenzija koje ne odgovaraju opterećenju će se zagrejati. To može dovesti do brzog oštećenja pneumatika tokom vožnje i naglog pucanja pneumatika. Može doći do ugrožavanja obnove gume. Radni vek će se smanjiti. |
Vožnja na različitim površinama | U funkciji vrste posla i upotrebe |
Pneumatik koji nije prilagođen položaju ili upotrebi: - zagreva se: pneumatik za mešanu upotrebu koji se koristi za dugotrajna putovanja autoputem. - oštećuje se: gazeći sloj pneumatika za upotrebu na putu koristi se na neasfaltiranoj podlozi. U poslednjem slučaju, pneumatik koji ima značajna oštećenja mora pregledati stručnjak kako bi se utvrdilo može li nastaviti vožnju, da li se treba popraviti ili se mora ukloniti iz upotrebe. Imajte na umu da nepokriveni metalni sloj može da oksidira: upotreba pneumatika sa takvim oštećenjem smatra se kršenjem Zakona o saobraćaju. Takve štete mogu dovesti do brzog oštećenja pneumatika tokom vožnje i dovesti do naglog pucanja pneumatika. Može doći do ugrožavanja obnove gume. Radni vek će se smanjiti. |
Upravljanje vozilom | U funkciji vrste posla i upotrebe | Na upravljačkoj osovini, pneumatik koji nije prilagođen položaju ili upotrebi može izgubiti preciznost upravljanja, zavisno od funkcije, podloge i brzine. To može ugroziti savršeno upravljanje vozilom. |
Upravljanje vozilom |
Informisanje vozača o stanju površine podloge |
Pneumatici za upravljačku osovinu prvi dolaze u kontakt sa nadolazećom podlogom. Pneumatici namenjeni toj osovini treba vozačima neprestano da pružaju informacije o promenama stanja podloge: na primer privremeno smanjenje prianjanja. Pneumatik koji nije predviđen za tu osovinu može prenositi ili prikrivati određene informacije o promenama stanja površine tla. |
Omogućavanje ugodne vožnje |
Specifična karakteristika pneumatika za upravljačke osovine: prilagođene i jedinstvene dezena |
Upravljačka osovina je posebno osetljiva na jednoličnost pneumatika: veza sa upravljačem, blizina vozača itd. Pneumatici koji su namenjeni ovoj osovini posebno su razvijeni kako bi ispunili ovaj kriterijum i imaju dezen prilagodjen optimizaciji te funkcije. Pneumatik koji nije predviđen za upravljačku osovinu neće u potpunosti zadovoljiti tu funkciju i može izazvati poremećaj u ravnoteži celog sistema za okretanje. |
Prenos obrtnog momenta |
Kočenje: zavisi od sistema za zaustavljanje. Za nagla kočenja upravljačka osovina je ključna. Kočenjem i sistemom za usporavanje upravlja pogonska osovina |
Pri naglom kočenju, na upravljačku osovinu se prenosi velika količina opterećenja: pneumatici te osovine stoga imaju ključnu ulogu u zaustavnom putu vozila. Pneumatik koji nije predviđen za upotrebu na upravljačkoj osovini može imati smanjene performanse kočenja kada se nalazi na tom mestu. Pri kočenju pomoću sistema za zaustavljanje, pneumatici za pogonsku osovinu imaju ključnu ulogu na nivou dezena i karkasa: neodgovarajući pneumatik će imati manju efikasnost momenta kočenja zbog čega će doći do smanjenja veka trajanja. |
Prenos obrtnog momenta |
Motor: zavisi od snage i obrtnog momenta vozila |
Ubrzanje vozila prenosi se na podlogu isključivo pneumaticima pogonske osovine: neodgovarajući pneumatik će imati manju efikasnost pri prenosu momenta kočenja zbog čega će doći do smanjenja veka trajanja. |
Trajanje radi smanjenja troškova |
u odnosu na povrat po kilometru | Pneumatici moraju biti prilagođeni osovini i upotrebi vozila: dezeni koje nisu prilagođene osovini ili serija koja nije prilagođena upotrebi neće ostvariti performanse po kilometru koje odgovaraju mogućnostima pneumatika. |
Trajanje radi smanjenja troškova |
u odnosu na potrošnju goriva |
Kamionski pneumatici imaju značajan uticaj na potrošnju goriva. Odabir serije i dezena će uticati i na potrošnju goriva. Za neke upotrebe, moguće je optimizovati potrošnju upotrebom pneumatika sa niskim otporom kotrljanja. Otpor kotrljanja pneumatika smanjuje se upotrebom: zamena pneumatika pre nego se istroši do kraja* znači i gubitak potencijala za uštedu goriva. |
*Potpuni nivo upotrebe pneumatika zavisi od lokalnih propisa. Van zakonskih propisa i van zimskog perioda nikada ne voziti sa gumama čija je dubina brazde manja od 1 mm nakon ponovnog nanošenja dezena.
Rizici povezani sa upravljačkom osovinom, koji mogu dovesti do smanjenja prianjanja i mogućnosti upravljanja, kao i do brzog oštećenja pneumatika tokom vožnje ili čak do naglog pucanja pneumatika, mogu se odnositi i na gubitak kontrole nad vozilom.