Vodič kroz pneumatike

PROMENE OZNAKA NA PNEUMATICIMA ZA KAMIONE OD JUNA 2012. GOIDINE
Uporedo sa unapređenjima, pneumatici kompanije MICHELIN dobijaju nove oznake koje pojednostavljuju čitanje informacija o proizvodu.
Nove oznake se sastoje iz tri oblasti:
- Oznaka MICHELIN: garancija originalnosti proizvoda.
- Gama pneumatika: identifikacija namene.
- Dimenzije i položaj pneumatika: položaj pneumatika na vozilu.
Ove oznake pojednostavljuju prepoznavanje proizvoda i načina upotrebe. Oznaka položaja na osovinama olakšava upotrebu u servisima.
Gume sa ponovo nanešenim brazdama dobijaju nove oznake prilikom obrade.
Nazivi pneumatika kompanije Michelin
Pneumatici kompanije MICHELIN se trenutno označavaju prema sledećem principu:
Ovaj sistem usvaja novu verziju u cilju lakšeg identifikovanja okruženja za upotrebu pneumatika: nazivi se pojavljuju istovremeno sa inovacijama na proizvodima, kao u slučaju zamene pneumatika MICHELIN XTE 2 pneumatikom MICHELIN X® MULTI™ T:
U nekim slučajevima, nazivi proizvoda sadrže i opciju koja označava dodatnu pogodnost proizvoda koja odgovara specifičnim potrebama prevoznika. Na primer:
* Ovaj proizvod ne postoji. Informacija služi samo kao primer.
OPCIJE
ENERGY™: ušteda goriva
GRIP: prianjanje u svim godišnjim dobima
WINTER: zimski uslovi
ICEGRIP: prianjanje na ledu
HD: ojačani karkas
HL: značajnije opterećenje
Ova lista može se proširiti prilikom razvoja proizvoda
Pregledajte detalje
- Lokacija indikatora pohabanosti
- PICTO pokazivač ponude
- LOGO ponude
- DOT odgovara fabričkom kodu i datumu proizvodnje gume ( nedelja + godina)
- Obnovljiva: Mogućnost ponovnog nanošenja brazdi na gumu
-
Naznaka dimenzije:
Presek gume u mm
Serija: Odnos visine na preseku x 100
R : Radijalna struktura
Unutrašnji prečnik
-
Oznake za kapacitet nosivosti i ograničenje brzine
Lokacija singularne tačke na osnovu dimenzija - Slika ukazuje na položaj pneumatika
- Tubeles: montaža bez unutrašnje gume
- Slovo označava mesto gume
- Logotip brenda kompanije Michelin
- Evropska homologacija
- Označavanje M+S, kategorija upotrebe
Oznake brzine
OZNAKE BRZINE | Brzina u km/h |
---|---|
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
OZNAKE BRZINE | Brzina u km/h |
---|---|
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
OZNAKE BRZINE | Brzina u km/h |
---|---|
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
Oznake kapaciteta opterećenja
OZNAKE | Opterećenje u kg |
---|---|
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
OZNAKE | Opterećenje u kg |
---|---|
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
125 | 1650 |
126 | 1700 |
127 | 1750 |
128 | 1800 |
129 | 1850 |
130 | 1900 |
131 | 1950 |
132 | 2000 |
133 | 2060 |
134 | 2120 |
135 | 2180 |
136 | 2240 |
137 | 2300 |
138 | 2360 |
139 | 2430 |
OZNAKE | Opterećenje u kg |
---|---|
140 | 2500 |
141 | 2575 |
142 | 2650 |
143 | 2725 |
144 | 2800 |
145 | 2900 |
146 | 3000 |
147 | 3075 |
148 | 3150 |
149 | 3250 |
150 | 3350 |
151 | 3350 |
152 | 3550 |
153 | 3650 |
154 | 3750 |
155 | 3875 |
156 | 4000 |
157 | 4125 |
158 | 4250 |
159 | 4375 |
OZNAKE | Opterećenje u kg |
---|---|
160 | 4500 |
161 | 4625 |
162 | 4750 |
163 | 4875 |
164 | 5000 |
165 | 5150 |
166 | 5300 |
167 | 5450 |
168 | 5600 |
169 | 5800 |
170 | 6000 |
171 | 6150 |
172 | 6300 |
173 | 6500 |
174 | 6700 |
175 | 6900 |
176 | 7100 |
177 | 7300 |
178 | 7500 |
179 | 7750 |
Rizik od preopterećenja
Upotreba pneumatika preko nominalnog opterećenja navedenog na pneumatiku može da dovede do nepopravljivog oštećenja strukture pneumatika što dovodi do naglog prsnuća.
Odabir odgovarajućih pneumatika za kamion: važna faza
Kompanija Michelin nudi veliki raspon mogućnosti za kamione, pri čemu pneumatike prilagođava različitim vrstama vozila, puteva i tereta. Uz istovremeno poštovanje zakonskih i tehničkih propisa, kompanija Michelin vam pomaže pri odabiru i postavljanju pneumatika.
Upozorenja i mere opreza kod upotrebe
Poštujte zakonske propise koji važe u vašoj državi i odabir opreme koju je predvideo konstruktor i proizvođač vozila: dimenzije, oznake tereta, ograničenja brzine, strukturu... U slučaju izmena na originalnoj opremi, proverite propise koji važe u vašoj državi. U nekim državama, vozilo koje je na takav način izmenjeno mora posedovati odobrenje nadležnog organa.
Uzmite u obzir različite uslove upotrebe. Pri potrazi za pneumatikom koji najbolje odgovara vašim potrebama, uzmite u obzir svoja očekivanja (duga putovanja, zimska vožnja, ekstremni uslovi,...).
Korišćene ili polovne pneumatike treba da proveri stručnjak pre montaže kako biste bili sigurni u bezbednost i poštovanje važećih propisa.
Preporučuje se da na istu osovinu postavite pneumatik slične namene. Neki zakonski propisi određuju maksimalan razmak. U zavisnosti od države, obavezno je ili se izričito preporučuje da postavite pneumatike sa istim tipom brazde na istu osovinu.
Nikada nemojte koristiti pneumatik izvan tehničkih karakteristika za koje je odobren. Neka značajna ili neuobičajena geometrijska podešavanja vozila mogu uticati na performanse pneumatika za kamione.
Pogrešna upotreba ili izbor pneumatika za kamione može da doprinese trošenju određenih mehaničkih delova.
Biranje odgovarajućeg pneumatika za „kamione“ u 3 koraka
Postoje tri glavna tipa osovina na kamionskim vozilima: upravljačka osovina, pogonska osovina i osovina priključnih vozila.
Za potpuno bezbednu vožnju i optimizaciju isplativosti, poštujte određene kriterijume pri biranju.
3 koraka:
Određivanje upotrebe pneumatika
Odaberite između 6 serija pneumatika MICHELIN za kamione. Svaka serija odgovara različitim potrebama i načinima korišćenja prevoznika.
Određivanje odgovarajućih dimenzija pneumatika
Maksimalno opterećenje osovine određuje konstruktor vozila u skladu sa važećim zakonskim propisima. Opremanje navedene osovine pneumaticima koji mogu podneti veće opterećenje nije dopušteno.
Svaka dimenzija guma za kamione odgovara određenom točku ili točkovima (veličina naplatka): proverite „Standart Manuel“ na strani ETRTO i/ili preporuke konstruktora.
Pneumatik nikada nemojte postavljati na neodgovarajući naplatak: postoji rizik od oštećenja točka i/ili pneumatika, neodgovarajuće dodirne površine sa podlogom, nepravilan rad karkasa koji utiče na sigurnost, ponašanje, prianjanje i trajanje pnumatika za kamione.
Biranje odgovrajućih dezena
Poštujte propise za biranje dezena na pneumaticima za kamione na osnovu položaja osovine vozila.
Za opremanje upravljačke osovine, potrebno je:
- isključivo koristiti dezen sa oznakom „F“ ili „Z“
- nikada ne koristiti dezen sa oznakom „T“ na upravljačkim osovinama *
Za opremanje pogonske osovine, potrebno je koristiti dezen sa oznakom „D“
Za opremanje osovine priključnih vozila, potrebno je koristiti dezen sa oznakom „T“
* Kompanija Michelin nije odgovorna za posledice štete nastale pri vožnji prilikom koje se ne poštuju ove preporuke.
*Sloj ovih pneumatika namenjen je isključivo za upotrebu na osovinama priključnih vozila, stoga nisu dizajnirani niti predviđeni za postavljanje na pogonske osovine motornih vozila. Kompanija Michelin nije odgovorna za posledice štete nastale pri vožnji prilikom koje se ne poštuju ove preporuke.
Za opremanje upravljačke osovine potrebno je:
koristiti isključivo dezen sa oznakom „F“ ili „Z“. Ti dezeni su projektovani i predvidjeni tako da odgovaraju opterećenjima pri vožnji specifičnoj za upravljačke osovine motornih vozila: dinamičko opterećenje, uglovi geometrije osovina, pojačani koeficijent kilometraže itd.
Za opremanje pogonske osovine potrebno je:
koristiti isključivo dezene sa oznakom „D“ ili „Z“. Dezeni „D“ su projektovane tako da odgovaraju opterećenjima pri vožnji specifičnoj za pogonske osovine: prenos obrtnog momenta motora i kočenja, postavljanje u paru, najjače opterećenje osovine pri vožnji itd. Pneumatici sa dezenima „Z“ mogu se postavljati na pogonske osovine, ali će uticaj na performanse koje treba da odgovaraju zahtevima te osovine biti optimalne sa brazdama „D“. Pri određenoj upotrebi, dezeni „Z“ se mogu optimizovati za upotrebu na pogonskoj osovini, na primer u gradskoj vožnji.
Za opremanje osovine priključnih vozila potrebno je:
koristiti isključivo dezene „T“ ili „Z“. Ti dezeni su projektovani tako da odgovaraju opterećenjima pri vožnji specifičnoj za osovine priključnih vozila: statičko i dinamičko opterećenje, klizanje, pojačani koeficijent kilometraže na centralnim osovinama itd. Pneumatici sa oznakama „T“ sadrže oznake opterećenja i brzine prilagođene osovini priključnih vozila (prikolica ili poluprikolica). Pri postavljanju pneumatika sa dezenima „T“, proverite da li su simboli opterećenja i brzine u skladu sa potrebama osovine. Pneumatici MICHELIN sa dezenima „T“ u Evropi nose oznaku „FRT“, prema odredbama ETRTO, i stoga se brazde „T“ nikada ne smeju koristiti na upravljačkim ili pogonskim osovinama.
Oznaka FRT:
Oznaka FRT je objašnjena u odredbi 54: „Oznaka 3.1.15“. Navođenje oznake „FRT“ odnosi se na pneumatike posebno projektovane za osovine priključnih vozila (pneumatici za vučne osovine). Odredba se primenjuje na sve nove pneumatike koji se koriste na području Evrope: to znači da pneumatici označeni oznakom FRT odgovaraju isključivo za postavljanje na osovine priključnih vozila i ne smeju se postavljati na druge vrste osovina. Kompanija Michelin koristi oznaku FRT i na pneumaticima MICHELIN Remix. Kompanija Michelin nije odgovorna za posledice štete nastale pri vožnji prilikom koje se ne poštuju ove preporuke.
Sile koje pružaju otpor kretanju
Da bismo se kretali, potrebna je energija. U cilju smanjenja potrošnje goriva, potrebno je smanjiti uticaj sila koje stvaraju otpor kretanju vozila (gravitacija povezana sa težinom vozila, otpor vazduha, mehaničko trenje). Otpor kotrljanja pneumatika često se potcenjuje, a na njega se troši trećina goriva.
Aerodinamična putanja, gravitacija i inercija
Mehaničko trenje i performanse motora
Otpor pneumatika
Točak, faktor sigurnosti
Točak predstavlja sigurnosni element vozila zato što:
|
|
Konsultujte se sa proizvođačem naplataka i točkova u vezi sa time da li naplatak i točak imaju dooljnu čvrstinu za planiranu upotrebu. *
* izvor ETRTO
Oznaka točka
Točak sa zaštićenim ventilom
Kako bi se sprečilo oštećenje ventila (kada neki predmet probije točak), kompanija Michelin preporučuje upotrebu zaštićenog ventila za točak
Ventil se nalazi izvan diska.
ALV točakVentil je zaštićen. |
Standardni točakPostoji opasnost ako se kamen zaglavi između diska i kočionih čeljusti |
|
|
Dvostrani točak
Dvostrani točkovi za poluprikolice i prikolice opremljeni su ventilima sa dva izlaza, čime se omogućava da se guma i točak postave obrnuto, ako je potrebno.
Dvostrani točak (REV)
Točak X-One
Sklop gume i točka X-One može podneti dodatnih 130 kg opterećenja i doprineti smanjenju potrošnje goriva za 1,5%.
Upareni točkovi |
Točak X ONE |
|
|
Upareni točkovi (dijagram) 2 točka 22.5 x 9.00 za pneumatik 315/70 R 22.5 2 točka 22.5 x 7.50 za pneumatik 275/70 R 22.5 |
Točak X-One (dijagram) 1 točak 22.5 x 17.00 za pneumatik 495/45 R 22.5 1 točak 22.5 x 15.00 za pneumatik 455/45 R 22.5 |
Postavljanje točka
- Koristite elemente za pričvršćivanje koje preporučuje konstruktor (zavrtnje, navrtke, ...)
- Poštujte podešavanja obrtnih momenata koja preporučuje konstruktor vozila ili osovine (SR)
- Zatežite prema redosledu prikazanom na dijagramo iznad
- Uvek završite zatezanje korišćenjem momentnog ključa ili, alternativno, alatima koje je priložio konstruktor vozila
- Možete koristiti i pneumatski pištolj pod uslovom da koristite torzioni nasadni ključ
- Obavezno kontrolišite silu zategnutosti navrtki nakon 50 km, zatim nakon još 100 km, a nakon toga periodično