Pravni vodič

Koje kombinacije su zabranjene na istoj osovini?
Na istu osovinu je zabranjeno, u jednom redu ili u paru, postavljati pneumatike za kamione:
- različitih proizvođača,
- različitih dimenzija,
- različitih kategorija upotrebe kada je reč o pneumaticima za puteve ili posebnim i zimskim pneumaticima (sa oznakom M+S). Važnu ulogu ima kategorija upotrebe, a ne dezen pneumatika,
- različitih struktura (radijalne ili dijagonalne),
- različitih oznaka brzine,
- različitih oznaka kapaciteta opterećenja.
Bezbedno postavljanje
Na istu osovinu mogu se postavljati pneumatici različitih dezena ako su:
- od istog proizvođača,
- istih dimenzija,
- iste strukture,
- iste kategorije upotrebe,
- sa istom oznakom brzine,
- i sa istim oznakama kapaciteta opterećenja.
Kompanija Michelin vam preporučuje da na istu osovinu postavite pneumatike identične strukture ili, u nedostatku, da zajedno uparite pneumatike iste strukture.
Habanje pneumatika
Dubina glavnih brazdi na četiri jednako podeljene tačke na krugu pneumatika ne sme iznositi manje od jednog milimetra na dve ili više tački od ukupno četiri
Prema članu 314-1 Zakona o saobraćaju, precizno je određeno da:
- pneumatici, ne računajući one koji se koriste na opremi za javne radove, moraju na čitavom gazećem sloju imati vidljive brazde;
- nijedan sloj se ne sme videti na površini ili na dnu dezena pneumatika;
- pneumatici na bočnoj strani ne smeju imati duboke ogrebotine.
Kontrola habanja
Kontrola se uvek mora obaviti na više mesta na pneumatiku.
Ta kontrola se može obaviti pomoću merača dubine ili posmatranjem znakova habanja na gazećem sloju pneumatika koji su na bočnoj strani označeni simbolom, kada ti znakovi postoje.
Ako je dosegnuta pravna ili tehnička granica pohabanosti, pneumatik se mora ukloniti i zameniti.
Obratite se stručnjaku u slučaju neuobičajenog habanja ili različitog habanja pneumatika na istoj osovini.
Postavljanje pneumatika sa ponovo narezanim dezenom
U Francuskoj, prema članu 4 Zakona o saobraćau (od 24.10.1994. godine), dopušteno je postavljanje narezanih pneumatika na prednji i na zadnji deo vozila mase veće od 3,5 tone, uključujući i vozila za prevoz lica ili opasnih materija...
Postavljanje obnovljenih pneumatika
Novom odlukom od 16. januara 2004. godine precizno se navode sledeća pravila postavljanja proverenih obnovljenih pneumatika primenom uredbe br. 109:
Postavljanje istovetnih obnovljenih pneumatika na istu osovinu:
Karakteristike obnovljenih pneumatika za kamione koje moraju biti identične:
- marka izvršitelja obnavljanja,
- dimenzije pneumatika,
- struktura pneumatika,
- oznaka brzine i oznake opterećenja pneumatika,
- ista kategorija upotrebe pneumatika.
ZABRANJENO je na istu osovinu postavljati obnovljene pneumatike različitih izvršitelja obnavljanja, nezavisno od proizvođača karkasa.
DOPUŠTENO je postavljanje pneumatika istog izvršitelja obnavljanja, nezavisno od proizvođača karkasa.
Kombinovano postavljanje (novi/obnovljeni) na osovinu:
KOMBINOVANO postavljanje na istu osovinu nije dozvoljeno osim ako su:
- Izvršitelj obnavljanja i proizvođač novih pneumatika isti.
- Marke karkasa iste (novih i obnovljenih).
- Tehničke karakteristike obnovljenih i novih pneumatika na istoj osovini moraju biti identične:
- marka karkasa i izvršitelja obnavljanja,
- dimenzije pneumatika,
- struktura (radijalna/dijagonalna),
- oznaka brzine i oznake opterećenja pneumatika,
- uslovi upotrebe (na putu, na svim terenima, sneg - oznaka M+S).
Francuski zakon ne spominje DEZEN pneumatika. Stoga je na istu osovinu moguće postaviti obnovljene pneumatike, ili nove, različitih dubina dezena. Michelin ne preporučuje postavljanje takve kombinacije.
Pneumatici MICHELIN Remix® projektovani su i proizvedeni za upotrebu na pogonskim i osovinama za priključna vozila. Ne preporučujemo postavljanje pneumatika MICHELIN Remix® na prvu upravljačku osovinu motornih vozila.
Pažnja: uslovi upotrebe povezani sa dezenima moraju biti isti: proverite oznaku M+S. Kompanija Michelin je proizvođač novih i obnovljenih pneumatika za kamione. Obnavljanje MICHELIN (postupak REMIX ili RCX) vrši se isključivo na karkasima MICHELIN. Stoga se obnovljeni pneumatici MICHELIN mogu postavljati na istu osovinu kao i novi pneumatici MICHELIN.
Popravka pneumatika
Tokom veka trajanja, pneumatik je izložen velikoj količini napora i može se oštetiti na razne načine.
Opasno je zanemariti bilo kakvo oštećenje pneumatika. Pneumatici za kamione MICHELIN mogu se popraviti u nekim slučajevima: ta mogućnost je predviđena tokom njihove izrade.
Neka oštećenja ne mogu se popraviti.
Popravku pneumatika može obaviti obučeno i kvalifikovano lice. Lice koje vrši popravku uvek je jedino odgovorno za adekvatnost i kvalitet intervencije na pneumatiku.
Pre popravke, stručno lice uvek treba da rastavi pneumatik i da detaljno pregleda njegove unutrašnje i spoljašne površine.
Vek trajanja pneumatika
Pneumatici se sastoje od različitih materijala i sastavnih delova čije se karakteristike menjaju tokom vremena. Te promene zavise od uslova skladištenja (temperatura, vlažnost, položaj itd.) i upotrebe (opterećenje, brzina, pritisak pneumatika, stanje točka itd.) kojima je pneumatik izložen.
Faktori starenja su razni i teško se mogu izmeriti, pa kompanija Michelin, uz redovne kontrole koje obavlja korisnik, preporučuje i redovne provere koje vrši kvalifikovano stručno lice koje će odrediti da li se pneumatik može i dalje koristiti.
Takve provere treba vršiti barem jednom godišnje, 5 godina od početka upotrebe pneumatika i 8 godina od datuma proizvodnje.
Winter regulations
Country | Depth of tread pattern | Requirement to use tires with M+S or 3PMFS symbols | Use of chains | Definition of winter period |
---|---|---|---|---|
Austria |
5 mm (radial) 6 mm (diagonal) |
YES Drive axles only |
Authorised on drive axle tyres, minimum 2 mm | From 01/11 to 15/04 for trucks and 01/11 to 15/03 for coaches |
Belgium | 1.6 mm | NO | Authorised in winter conditions | |
Bosnia & Herzegovina | 4 mm |
YES Drive axles only |
In the absence of an M+S / 3PMSF symbol on the tyres, chains are obligatory along with a shovel and a bag of sand in the vehicle | From 15/11 to 15/04 |
Croatia | 4 mm |
YES Drive axles only |
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires, minimum 4 mm | Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions |
Czech Republic | 5 mm |
YES Drive axles only |
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tyres, minimum 6 mm. Obligatory when indicated on road signs | From 15/11 to 30/04 or when indicated on road signs |
Denmark | 1 mm | NO | Authorised | |
Finland | 1.6 mm | NO | Authorised in winter conditions | Studded tyres can be used from 01/11 to 31/03 |
France | 1 mm | NO | Authorised | Studded tyres can be used from the Saturday preceding 01/11 until the last Sunday in March |
Germany | 1.6 mm |
YES Drive axles only |
Authorised Speed limited to 50 km/h |
Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions |
Greece | 2 mm on the drive axles and 1.6 mm on all the others | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | Chains compulsory when indicated on road signs |
Hungary | 1.6 mm if the tire dimension is < 750 mm, 3 mm if it is > 750 mm | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | |
Italy | 1.6 mm | NO | Compulsory in the absence of M+S / 3PMSF tires, when indicated on road signs | Chains compulsory when indicated on road signs |
Kosovo | 4 mm |
YES Drive axles only |
Compulsory in winter conditions | Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions |
Luxembourg | 1.6 mm |
YES Drive axles only |
Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions | |
Macedonia | 6 mm on the drive axles and 4 mm on the others. |
YES All axles |
In the absence of an M+S / 3PMSF symbol on the tyres, chains of minimum 4 mm are obligatory, along with a shovel and bag of sand in the vehicle | From 15/11 to 15/03 |
Montenegro | 4 mm |
YES Drive axles only |
Chains, shovel and bag of sand when roads are snow-covered | From 1/11 to 1/04 |
Netherlands | 1.6 mm | NO | NOT authorised | |
Norway | 5 mm |
YES(1) All axles, including lift axles |
Authorised with a requirement to use 3 to 7 pairs of chains depending on the number of axles | From 15/11 to 31/03 |
Poland | 1.6 mm (3 mm for coaches) | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | Chains compulsory when indicated on road signs |
Portugal | 1 mm | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | |
Romania | 1.6 mm | YES | Authorized on drive axles | From 15/11 to 15/03 |
Russia | 4 mm |
YES(1) All axles(2) |
Authorised | The reference period is from 1/12 to 28/02. But any federal subject can extend this period if necessary |
Serbia | 4 mm |
YES Drive axles only |
Chains compulsory on at least 2 drive wheels along with a shovel | From 01/11 to 01/04 |
Slovakia | 3 mm |
YES Drive axles only |
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires or if indicated on road signs | From 15/11 to 31/03 |
Slovenia | 4 mm |
YES Drive axles only |
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires, minimum 3 mm | From 15/11 to 31/03 |
Spain | 1.6 mm | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | Truck traffic can be stopped by the authorities depending on driving conditions |
Sweden | 5 mm |
YES(1) Drive axles |
Authorised | From 01/12 to 01/04 |
Switzerland | 1.6 mm | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | |
Turkey | 4 mm |
YES Drive axles(3) |
Authorise | From 01/12 to 01/04 |
UK | 1 mm | NO | Not compulsory | From 01/12 to 01/04 |
Other EU countries | 1.6 mm | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | In some countries, chains or winter tires can be compulsory as dictated by road signs |
(1) The tires must be specifically designed for winter conditions. |
(2) On trailer axles as of 2015. |
(3) On trailer axles in the future. |
Provided for informational purposes only, may be subject to changes in local regulations. |
The M+S symbol is a manufacturer’s independent statement based on their own non-regulatory standards.
The Alpine (3PMSF) symbol is awarded if the tire passes a traction test in winter conditions performed in accordance with UNECE Regulation 117.
The test results are tangible and comparable. 3PMSF is the only real standard for measuring winter mobility.
Oznaka E2
Pneumatici koje proizvodi kompanija Michelin projektovani su tako da odgovaraju uslovima vožnje, specifičnim za geografska područja u kojima treba da se prodaju i koriste. Za Evropu, pneumatici MICHELIN moraju sadržati oznaku E2 koja dokazuje njihovu prilagođenost evropskim uslovima vožnje u sledećim državama:
Albanija Nemačka Andora Austrija Belorusija Belgija Bosna i Hercegovina Hrvatska Danska |
Španija Estonija Farska Ostrva Finska Francuska Gruzija Grčka Grenland Mađarska |
Irska Island Italija Kazahstan Letonija Lihtenštajn Litvanija Luksemburg Makedonija |
Moldavija. Monako Norveška Holandija Poljska Portugalija Rumunija Ujedinjeno Kraljevstvo Rusija |
San Marino Slovačka Slovenija Švedska Švajcarska Češka Republika Ukrajina Vatikan Srbija |
Oznaka FRT
Oznaka „FRT“ (napomena u uredbi 54: „Oznaka 3.1.15“) odnosi se na pneumatike isključivo namenjene osovinama za priključna vozila (pneumatici za osovinu za vuču).
Ova uredba se primenjuje na sve nove pneumatike koji se koriste na području EU: potrebno je naglasiti da se pneumatici sa oznakom FRT smeju postavljati isključivo na osovine za priključna vozila i ne smeju se upotrebljavati na drugim vrstama osovina.
Kompanija Michelin nije odgovorna za posledice štetne upotrebe tokom vožnje zbog nepoštovanja ove napomene.
Obnavljanje
Glavni evropski propisi
Države | Ograničenja postavljanja obnovljenih pneumatika | Obrada sloja za kamion prema upotrebi (osim za upotrebu zimi) | |
---|---|---|---|
Minimalna dubina | Napomene | ||
NEMAČKA |
Zabranjeno na upravljačkim osovinama autobusa čija brzina dostiže 100 km/h |
1,6 mm | |
AUSTRIJA |
Zabranjeno na svim upravljačkim osovinama za sve kamione |
2 mm | |
BELGIJA | Nema | 1,6 mm | |
BUGARSKA |
Zabranjeno na svim upravljačkim osovinama za sve kamione |
1,6 mm | |
HRVATSKA | Nema | 1,6 mm | |
DANSKA | Nema | 1 mm | |
ŠPANIJA | Nema | Nema | |
ESTONIJA | Nema | 1,6 mm | |
FINSKA | Nema | 1,6 mm | |
FRANCUSKA | Nema | 1 mm | |
GRČKA | Nema | 2 mm | |
MAĐARSKA |
Zabranjeno na jednorednim osovinama autobusa |
5 mm za autobuse sa pneumaticima promera > 750 mm 3 mm za ostale autobuse 1,6 mm za ostala vozila |
|
ITALIJA | Nema | 1,6 mm | |
LETONIJA | Nema | 1,6 mm | |
LITVANIJA | Nema | 1 mm | |
LUKSEMBURG | Nema |
1 mm za vučna vozila 1,6 mm za motorna vozila |
|
NORVEŠKA | Nema | 1,6 mm | |
HOLANDIJA | Nema | Nema | |
POLJSKA |
Zabranjeno na svim jednorednim osovinama autobusa čija brzina dostiže 100 km/h |
3 mm za autobuse čija brzina doseže 100 km/h 1,6 mm za ostala vozila |
|
PORTUGALIJA | Nema | ||
RUMUNIJA | Nema | 1,6 mm | |
RUSIJA |
Zabranjeno na svim upravljačkim osovinama svih kamiona |
2 mm za autobuse 1 mm za ostala teška vozila |
|
SRBIJA | Nema | 2 mm | |
SLOVAČKA | Nema | 1,6 mm | |
SLOVENIJA | Nema | 1,6 mm | |
ŠVEDSKA | Nema | 1,6 mm |
Spoljni parni pneumatici. Nema min. dubine osim tokom zimskog perioda. |
ŠVAJCARSKA | Nema | 1,6 mm | |
ČEŠKA |
Zabranjeno za sve upravljačke osovine autobusa |
1,6 mm | |
TURSKA | Nema | 1,6 mm | |
UJEDINJENO KRALJEVSTVO |
Nema | 1 mm | |
UKRAJINA |
Zabranjeno na svim upravljačkim osovinama kamiona |
2 mm za autobuse 1 mm za ostala teška vozila |